Tuesday, June 3, 2014

~Dalam Jemaah Ada "Play-Boy/Girl"

~Adalah satu perkara yang normal bila mana dalam setiap gerak kerja adanya pergaulan antara Muslimin dan Muslimat. Ia adalah atas dasar gerak kerja.. berhubung, berbincang, kadang-kadang terpaksa bergerak bersama dalam melangsaikan amanah yang dipertanggungjawabkan. Pergaulan yang dibawa di sini bukanlah pergaulan secara bebas.. tetapi pergaulan yang dibatasi dengan batas syariat.

~Namun.. terdapat juga segelintir ahli jemaah yang tersadung, tersungkur dalam gejala yang sukar untuk diungkapkan bila mana batas-batas syariat itu tidak diikuti. .yang mana membawa kepada perhubungan bukan atas dasar gerak kerja.. perjumpaan bukan atas dasar gerak kerja.. juga pergaulan yang melebihi batas syarie’… Bila ditanya mengapa keluar bersama.. ada sahaja jawapan yang dilontarkan,  yang mana mengatakan.. “kami bukan keluar berdua ,malah ada lagi muslimat/muslimin yang lain yang turut keluar  bersama… mana bukti yang kami ne keluar berdua???” … Bila mana perkara yang haram tidak menghalalkan cara.. Biar segerombolan angkatan muslimin/ muslimah yang menemani ketika pertemuan itu.. yang mana terdapat hanya seorang muslimin/muslimah.. ia pasti akan menimbulkan apa sahaja prasangka dari kalangan masyarakat yang jumud fikiran bila mana perempuan yang bertudung labuh berjalan dengan ramai muslimin atau… seorang muslimin berjalan dengan perempuan-perempuan yang bertudung labuh…

~Back to the main title~
Apabila sudah bergerak kerja bersama dengan seorang muslimah dalam satu program hati mula dijentik oleh syaitan. Jari jemari mula menaip huruf-huruf di skrin sentuh telefon pintar…
Min:  “assalamualaikum ukhti, apa khabar?… laporan unit dah siap?”…
Mat:  “Waalaikumussalam.. ana sihat, enta pula?.. alhamdulillah.. ana sedang siapkan laporan unit. Inshaa Allah malam ne juga siap.. enta nak malam ne ke?”
Min : “ Alhamdulillah ana juga sihat.. Allah, skg dah jam 1130 ne ukhti, lewat da tuk siapkan laporan tu.. takpe la,.. enti buat esok je la.. tak baik wanita secomel enti tido lewat, tak la comel pula esok pagi.. enti rehat la.. enti sambung esok.. esk je enti hantar dgn ana…bole kan??”
Mat : “Ala sikit je ne… ana tak kesah pun ana tido lewat,.. mmg dah selalu mcm tu.. tetap juga maintain comel pun :p.. enta je tak tau”
Min: “ye ke enti selalu tido lewat?? Allah tak baik tuk kesihatan tu tau.. nnt enti demam, selesema, batuk.. sapa susah…enti juga kan? Takkan ana kot? Hehe”
Mat: “Ala ana dah biase dah buat keje lewat malam ne… ana masih kuat lagi..enta tak payah la risau .. ana oke.. ”
Min: “eh… jan la ckp mcm tu.. enti ne kena jaga kesihatan enti..nnt lepas ne ada program lagi kn.. taknak la tgk enti tak dtg pla program tu.. kehadiran enti memberi semangat dan inspirasi buat ana.. belum lagi part enti berkata-kata..”
Mat: “Allah syeikh.. .tinggi ayat syeikh… terima kasih la.. malu pula enta ckp mcm tu.. yela inshaa Allah esok ana hantar.. ana rehat dulu”.
Min: “mcm tu la.. okela.. Nnt ana bgn qiyam.. ana bgnkan enti skli ble??”
Mat: “ bole.. oke la.. assalamualaikum”
Min: “Selamat malam.. wa’alaikumussalam”

Cukup sketsa ringkas yang ingin di ceritakan,.. yang mana dari cerita ini juga kita boleh tahu apa yang akan jadi seterusnya… bermula la bait-bait kata dan cinta yang mula timbul di hati seorang lelaki dan perempuan itu.. Memang benar ..cinta itu adalah fitrah manusia.. siapa kita yang ingin menolak fitrah itu… tapi kita boleh sahaja mengelak dari terjebaknya ke landasan yang tidak sepatutnya.. antaranya bila mana bermula la titik-titik permulaan seperti perbualan di atas..
Belum habis dengan muslimah yang satu.. muncul lagi program yang lain.. yang mana bergerak kerja dengan muslimah yang lain… menjadi pengarah program pula.. mula lah melangsaikan kerja-kerja sehingga program selesai.. akhir program… perbualan yang sama seperti di atas berulang kembali.. sang ukhti mula merasai keselesaan bergerak kerja dengan sang akhi… bermula lah lagi detik-detik tika mana hati mula di uji..bukan setakat muslimin sahaja yang berhubung dengan muslimat.. malah ada juga muslimah yang terus melayan perhubungan tanpa wayar ini dengan muslimin ini...

Belum cukup sekadar gerak kerja.. penggunaan media sosial sekarang juga tidak kurang hebatnya bila mana ada sahaja sang ukhti yang mula berjinak-jinak dalam gerak kerja dakwah ini.. tiba-tiba di usha secara personal via private message.. dengan cara yang sama… hanya bertanya khabar…. 
Tidak salah menggunakan media sosial tuk gerak kerja.. tapi sila berpada-pada.. bila berlanjutan.. boleh jadi perkataan ‘enta enti’ berubah menjadi ‘abg syg’.. bukan sekadar tuk seorang muslimat.. tetapi tuk dua tiga orang lagi dengan gelaran yang sama tuk mengelakkan daripada terbongkar rahsia!!. .hebat permainan seorang muslimin yang nampak hebat di luar, menjaga pergaulan di alam realiti tetapi di alam maya.. dialah seorang Casanova… Manis mulut bicara.. Ramai yang terpikat..


Wahai muslimah.. jagalah pergaulanmu di media sosial.. jangan hanya di alam realiti enti menjaga.. tetapi di alam maya.. enti sama sahaja dengan wanita lain.. Ketahuilah.. dirimu sangat berharga.. biar pun dirimu berpurdah.. bertudung labuh.. tapi hanya luaran yang dijaga tapi dalaman tidak.. it’s still the same girl..

Benda ni bukanlah untuk mengaibkan sesiapa, bukan juga untuk menghentam muslimin/muslimat tetapi untuk peringatan dan kesedaran bersama.. bukan mudah menjaga hati.. jadi minta berhati-hati. .Gerak kerja Islam bukan tuk orang yang bermain-main dalam perjuangan.. menjadikan jalan ini hanya jalan untuk mencari pasangan.. Sila betulkan niat anda semua wahai Para Daie. .Jangan disebabkan anda.. Islam terfitnah.. Kerana sikap anda.. nama Islam itu buruk.. . tidak kisah bila anda yang difitnah.. tapi bila melibatkan agama.. pandai-pandailah anda jawab di mahsyar nanti :) .

~bukan Marah.. cuma nampak emosi sikit bila melibatkan agama ne~

#PeringatanUntukDiriSendiri#


sekadar gambar hiasan

No comments:

Post a Comment